Pozdrav masturbantům, pozdrav masturbantův
Téma
 onanie jako subjektu umělecké introspekce není ničím ojedinělým. Lze si
 ji stále představovat jako mlžný opar na nedávném a současném nebi 
umění: umělcova ruka na přirození jako neustálé vzývání obrazů a objektů
 vlastního ega (tato sexuálně podbarvená introspektiva se traduje od 
psychoanalýzy S. Freuda a archetypální psychologie C.G.Junga). Tělesný 
pojem onanie, vědomí svého přirození jako zdroje tvůrčí energie, je 
často zneužíván buďto samotnými umělci nebo uměleckými literáty či 
teoretiky k pojmenování narcistní zahleděnosti do sebe sama (své 
mytologické a heroické osobnosti, individua emocí a hormonů) tak 
zahleděnosti do formálních útrob médií, projektování jednoho přes druhé.
 Umělecká onanie je uzmuta jedním umělcem jako vědomé téma a jím pak 
také vystavena jako „onanie těch druhých“.
Výstava
 Ladislava Vondráka v Galerii 207 je toho přesným příkladem. Instalace 
je prostá: několik fotografií v řadách pod sebou dokumentuje autorovu 
masturbaci. Na protější stěně je totožné množství fotografií ve stejném 
pořadí; po krátkém pozorování přichází zjištění, že se jedná o zdvojenou
 identickou sérii. Posledním objektem v galerii je stůl, na němž jsou 
položeny tři projektory vrhající, jedno přes druhé, barevná pole na 
fotografii ze stejné série (ta zachycuje autorovu horizontální erekci). 
Výstavou
 Vondrák zamýšlel, a to již v jejím pojmenování, dosáhnout 
intelektuálního bodu, který znamená odvržení diváckého (i autorského) 
pohledu od vystaveného umění s pocitem jistého vědomí i znechucení a 
následného zamyšlení, ba prozření. Zároveň však nabízí totéž (tedy obraz
 obscénně působícího aktu veřejného ukájení), jen překryto pestrými 
barvami projektorových žárovek. Výstavou také chtěl, jak naznačil, 
komentovat formalistní práci a operování s technickým jazykem fotografie
 jiných umělců. Konkrétně (ale nejenom) práci umělkyně, vystavující v 
protějším Rudolfinu, Shirany Shahbazi. Ale chvíle, v níž spatřujeme 
výstavu a, do níž Ladislav Vondrák vkládá obrat od „masturbace“ 
„masturbací“, přináší další problém. A sice zplošťování a zjednodušování
 si svého vlastního postoje. Být v opozici vůči věcem formálním a 
vyslovit je jako formální masturbaci je zcela ploché tvrzení, úsečné 
prohlášení. Takový postoj nepřináší ani skořápku, natož celé vejce. 
Opozice tohoto druhu se stává opět jen formálním obcováním s útrobami 
média, obcováním s obrazem penisu: výsledkem je zjednodušující 
modernistická serialita a dořečenost. Vysloven je pouze paradox. Avšak 
ani ten není paradoxem, který by analyzoval příklon některých umělců k 
estetickým kvalitám technického světa fotografie, formální semknutí s 
obsahem apod. Estetika vzešlá z těchto zdrojů (doslova energetických 
zdrojů jako lampy, světla, žárovky atd.) může využívat zmíněné 
prostředky legitimně, i přesto, že se nabízí je osočit z přílišného 
vyprázdnění atd. Ohraničení takového problému formátem jen a jen 
masturbačním legitimní není. A to zcela v souvislosti s autorovým 
předešlým uvažováním. 
Vondrák
 byl dosud více znám jako autor videí. V těch se objevuje, již zmíněné, 
tělesné myšlení v rámci technických obrazů (pohyblivých i statických): 
limity těla měřené s limity média nebo s aktéry před kamerou. Videa 
nejsou lineárními příběhy, ale daleko více záznamy „tělesného 
zrcadlení“. Také oko kamery je vtahováno do děje podobně jako sám autor,
 jako konající, přímý zprostředkovatel sdělení. Zde ale, v této výstavě,
 autor Ladislav Vondrák zakopl o svůj vlastní úd.
Radim Langer
foto Adéla Kremplová




 
Žádné komentáře:
Okomentovat