Intimita, nebo stud?
Jonáš Rosůlek, (student Federica Díaze v ateliéru supermédií na Pražské VŠUP), je obdivovatelem biologických procesů růstu, zániku a vůbec živočišných způsobů bytí či přežívání. Sám přiznává, že se raději podívá na naučnou výstavu do Botanické zahrady, než do galerie na instalaci některého ze svých kolegů.
V galerii 207 také své biologické zkušenosti reflektuje. Ve videu se vzdouvá cosi jako hrudník malého zvířete a v zákrytu za ním pomocí rychlých střihů klíčí květina. Cílem je vzbudit dojem, že rostlina vyrůstá přímo z růžového hrudníku v popředí. (Návštěvník se může jen domnívat, že jde o hrudník a nikdy se nedozví, že na stole spí malé sele.) Jeden nekonečný detailní záběr působí v rohu místnosti nenápadně. Návštěvník musí v malé výstavní kóji obrazovku takřka hledat, pak se k ní skrčit a nakonec zkoumat, co se vlastně na snímku odehrává. Nemateriální práce, kterou divák odvádí, aby se přiblížil uměleckému dílu, se již ve světovém uměleckém světě stala využívaným a účinným momentem. Nucení návštěvníka do hledání a odhalování jej paradoxně sbližuje s autorem, který se nepředvádí, ale spíše ukrývá. Dalo by se zde mluvit o intimitě?
Intimita není jen dojem, ale i způsob umělcovy práce. Na rozdíl od ní stud zabraňuje člověku se plně otevřít a své nitro ukázat takové, jaké je a takovým způsobem, jakým si to jeho „vnitřní poezie“ vyžaduje, což je právě intimní sdělování.
Jonáš Rosůlek se na vernisáži vyjádřil, že galerie neposkytuje divákům tolik osobního prostoru, jako kdyby si jeho videa pouštěli „doma v klidu“. V tom smyslu pro něj byla výstava v galerii výzvou. Vše sice působí velmi intimně, byl to však spíše ostych před prostorovým a hromadným působením, co zahnalo do rohu dílo, které navíc Jonáš Rosolek připravuje na své klauzury – je tedy již prokonzultované.
Otázkou tedy zůstává, jak by výstava vypadala, kdyby její autor ztratil přirozený stud a začal uvažovat a pracovat svobodněji i galerii? Neztratila by tak něco jeho tvorba? Není nesmělost oním potřebným doplňkem vizuální nejasnosti, která provází snad každé jeho video?
Filip Jakš
Žádné komentáře:
Okomentovat