19. 11. 2012
Matěj Al-Ali
Všichni za jednoho
Matěj Al-Ali se na české výtvarné
scéně pohybuje často v uměleckém tandemu s Tomášem Moravcem. Jejich společné
práce byly vystaveny například v Entrance Gallery, v Galerii mladých v Brně, na
Pražském Quadrienale nebo v Galerii
Jelení. Své konceptuální uvažování však autor několikrát představil také na
samostatných výstavách nebo v rámci skupinových přehlídek, jako například ve
Zlíně na VI. zlínském salonu mladých
nebo na populárním festivalu 4 + 4 dny v
pohybu.
Al-Aliho
práce je v určitých směrech orientovaná k prostoru, kde umělecké dílo vzniká,
nebo ještě lépe, kde je vystavováno. Svou roli zde samozřejmě hraje také divák
a konfrontace s ním. Zmínil bych zde alespoň výstavu v Galerii Pavilon, která
se jmenovala Příjemná výplň nebo
instalaci ve veřejném prostoru v rámci festivalu PLACCC v Budapešti Falešné
důvody.
V
Galerii 207 připravil Al-Ali výstavu, která má šanci posouvat jeho tvorbu dál.
Prostor galerie obsadily dva objekty a jedna video-projekce. „Akce“, která se
na záznamu odehrává, je zde nejspíše pevným bodem a zároveň středem výstavy. Celá
scéna se odehrává na vybetonované ploše ve zdánlivě opuštěném industriálním
prostoru s charakterem Poldovky Kladno. Centrální část záběru je obsazena
pohledem na betonový sloup podobající se podpěrným betonovým konstrukcím uvnitř
skladů nebo výrobních hal. Záběr se během celého filmu otáčí kolem své osy o
360° a s ním se dostává do synchronního pohybu i betonový kvádr. V průběhu
záznamu je možné vysledovat skupinu osob, včetně samotného autora, která za
pomoci jednoduchého mechanismu celým objektem otáčí.
Pro
tuto situaci je pravděpodobně nejvíce výstižný název výstavy Všichni za jednoho. Zajímavým posunem v
tomto díle shledávám míru záhadnosti a nejasné
čitelnosti aktu, který se na videu odehrává. Je zde patrné gesto, které ve vzájemné
spolupráci aktérů hýbe nejen pohledem do prostoru, ale i celým prostorem. Tento
děj, který se opakuje, můžeme považovat za iluzivní.
Mým
názorem je, že výstava by spolehlivě fungovala i bez objektů, které byly v
galerii vystaveny zároveň s videem – dřevěné formy na odlévání betonu (sloupu)
a pečené trubičky s čokoládovou polevou zavěšené tak, aby poskytla divákovi
širokoúhlý pohled v odrazu na nerezové naběračce. Skrze tento pohled divák
dostává skreslenou až iluzivní kontrolu nad prostorem celé galerie. Jak je
důležitá provázanost těchto artefaktů ve vztahu k videu, nedokážu sám
posoudit.
David
Krňanský
foto: Matěj Pavlík
Žádné komentáře:
Okomentovat