pondělí 11. října 2010

Tomáš Císařovský

Tomáš Císařovský: Co zůstalo z jednoho dne (10.1.2010)

Tomáš Císařovský je významným představitelem střední generace. Ve své tvorbě se specializuje v drtivé většině na malbu, a to na malbu převážně figurální.

V Galerii 207 však vystavil sérii akvarelů nazvanou Co zůstalo z jednoho dne (10.1.2010).

Akvarel není snadnou technikou. Je potřeba pracovat rychle a bezchybně, vyžaduje soustředění a jasný záměr. Pro Císařovského je akvarel „geniální technika. Osvěžuje mě, otevírá cestu, děje se. Oproti obrazu, kde je nutné všechno umalovat, je akvarel díky médiu vody bezprostřední, má obrovský prostor pro náhodu, vyžaduje okamžitou korekci.“ (citováno z rozhovoru s Martinem Dostálem z Císařovského webových stránek)

S médiem akvarelu začal Tomáš Císařovský pracovat již ve devadesátých letech (například cyklus Dolomity, 1999).

Instalace Co zůstalo z jednoho dne (10.1.2010) sestávala z kolika 18 menších akvarelů na ručním papíře a jednoho velkého, zabírajícího celou jednu stěnu galerie.

Na první pohled veselé, v teplých barvách vyvedené figurální akvarely odhalují svou brutální podstatu až při bližším soustředění.

Autor nechává interpretaci na divákovi. Jak se sám vyjádřil, série zachycuje den, který si „docela užil“. Nelze zde nehledat symbolické obsahy. Útrpně naslouchat vlastnímu tepu, věšet se na svá vyhřezlá střeva a hrát si s nimi přebíranou, předhodit nitro psům a zlomit se v pase při pohledu na svou tvář do zrcadla. Fyzická bolest je ale často irelevantní.

Kateřina Štroblová



akvarel na ručním papíře, 21x29cm



akvarel na ručním papíře, 21x29cm


akvarel na ručním papíře, 200x130cm


pohled do instalace






Žádné komentáře: