Matěj Smetana
Jarní úklid
Matěj Smetana představuje v rámci současné mladé scény v Čechách poměrně ojedinělý příklad umělce. Ojedinělý hned v několika směrech. Umění, které Matěj Smetana vytváří, se vyznačuje především naprostou obyčejností, všedním a téměř až dětským pohledem na svět kolem sebe v tom nejryzejším smyslu slova. Dalším charakteristickým rysem v jeho tvorbě je doslova vědecká přesnost jak v zakotvení tvorby, tak ve formální preciznosti a důsledném uvažování. Zájem Matěje Smetany vyvěrá například z napětí v otázkách realizovatelnosti předmětu nebo také vytvoření možnosti vyčerpatelnosti jeho možností. Pro výstavu v galerii 207 zvolil Matěj Smetana poměrně standardní instalaci police „pracovního stolu“ s několika různými artefakty a nástroji, které spolu vytvářely související celek. Tyto předměty svým určením odkazují k dřívějším animovaným návodům. Jedná se o věci, které si divák mohl vyzkoušet, hrát si s nimi, šlo o vytvoření určité interakce. Nyní, na rozdíl od animací, ve fyzickém smyslu. Výstava v galerii 207, se proto jevila, jako nahlédnutí do Matějovy mini laboratoře, kde byly k dispozici 3D brýle k ohledání iluze rohu papíru, papírová animace fragmentu obrazu Julia Mařáka transformovaná do atmosféry hororu Blair Witch nebo postupně roztavovaná bonboniéra, atd. Instalací pro G 207 Matěj Smetana velmi jednoduše demonstroval některé směry svého uvažování a navíc šlo o jakousi zmenšenou analogii nebo volné pokračování souběžně dobíhající výstavy v galerii Svit, kde prezentoval za použití téměř stejných nástrojů monumentálně a velkoryse odkryté výsledky svého myšlení. Nahlednutí do mikrosvěta autora proto nepředstavuje pouhou prvoplánovou hru, ale naopak možnost dalšího přemýšlení nad předměty, které vedou k umělecké zkušenosti a zážitku.
Radim Langer
Žádné komentáře:
Okomentovat