Stavbotvorná hra a pravidla
experimentu
Tvorba Petra Písaříka je
různorodá a bohatá. Pohybuje se v rozvalinách a změti objektů i
v přesných geometrických obrazech a výrazně esteticky kultivovaných
orámováních. Jeho výtvarné výstupy jsou často překvapivé především svou materiálovou
strukturou stejně jako nečekanými kombinacemi. Osobnost tohoto umělce je
spojena s generací vyrůstající na postmoderním užívání výtvarného jazyka.
I dnes je cítit atmosférou devadesátých let, a to právě věcmi a způsobem, jak
je bere do rukou. Ale, co je na Písaříkových výtvarných polohách cenné, je jeho
schopnost ovládání své vlastní eruptivní kreativity. Je stále postmoderně
rozpustilý (někdy až poťouchlý) a současně vnímavý k chodu uměleckého času.
Všímá si především esteticky nízkých věcí a jejich významů, aby je povýšil na
piedestal vyššího uspořádání (někdy i chaosu). Je typem umělce, který je
bezprostřední, zdánlivě nevědomky experimentující, na druhou stranu je přesný a
odmítavý k didaktické morálce.
Na ambónu položená umělá kytka, aplikace
třpytivého barevného prachu do obrazu jakési ornamentální abstrakce, obrazy
v obrazech, instalace v instalaci, „podchycení“ galerijního prostoru ručně
vyrobenými úhelníky, centrální vstupuje do okrajového, okrajové protíná
centrální. Takto lze sdělit první dojem
při pohledu na výstavu Petra Písaříka v prostotu i mimo prostor Galerie
207. Člověk alespoň letmo obeznámený s jeho pracemi může bezpečně
identifikovat jeho rozmanitý rukopis. Písařík pojal svoji výstavu jako
velkorysou instalaci složenou sice z jednotlivých děl, která jsou však
vzájemně propojena. Nebo spíše k jejich propojení dochází s postupem
divákova pohledu, způsobem, jakým se s instalací seznamuje. Písařík vytvořil v čele galerie cosi
jako ústřední objekt-obraz, skoro oltářního charakteru. I přes vystupující
elementy jako jsou například červené provázky, které dílo prostorově
geometrizují a uplatňují jej jako prostorové, působí tato věc ohraničeně a vizuálně
vtahuje dovnitř sebe. Oproti tomu zvenčí galerie se nacházejí po obou stranách
a stěnách příčky s barevnými fóliemi nebo podél stěn a podlahy instalované
nadstandardně velké úhelníky. Odkazují
k pocitu a snaze obklíčit výstavní prostor zvenčí dovnitř jak významově
tak fakticky. Vnějšek a vnitřek jsou vzájemně komponovány. Kompozice zde
ostatně vystupuje na každém kroku. Zdá se téměř bezpodmínečná a svrchovaně
důležitá. Petr Písařík také jako by kompozicí celku výstavy ukazoval svoji
vlastní možnost nejistoty a vzápětí odhaloval neměnný a platný výsledek.
Hranice mezi náhodným
experimentem a jasně vytyčeným záměrem je tenká i lehce prostupná. Písařík
třímá jistotu svých prostředků ke hře. Jeho způsob ustavování pravidel tak
působí především formalisticky. Faktem jsou formální prostředky a jejich, na
poklesky reality, odkazující používání. Písařík jakoby chtěl recyklovat
zbytnělý svět do transu obrazů a objektů, jejichž funkce by byla o to
zbytnělejší, protože umělecky manipulovaná. Jeho gesta nesou jednoduchá
sdělení, která zcela prostě řeší přímočarost používaného materiálního světa.
Písařík touží po zážitku z tvorby, z přetvoření. Ale není to ten druh
zasněného umělectví v podobě nezřízené kreativity. Je to spontánní
pragmatismus. Uplatňuje kýč jako nástroj, dívá se na obraz jako na stylový
doplněk umělce, nekomplikovaně zkoumá svoji kreativní touhu. Pole materiálového
i výtvarného hřiště může být neomezené. Přesto se toto autorské hřiště nachází
ve vyřčených souřadnicích. Je obkrouženo nezbytnými pravidly. A to i tehdy,
když autor upřímně přiznává nejistotu pravidel, která si stanovil pro svoji
stavbu.
Radim Langer
Žádné komentáře:
Okomentovat