NIK TIMKOVÁ
-20%
Výstava Nik Timkovej -20% je malou ukážkou fungovania sústavy súčasného mixu vizuality blogovej identity, módy a jej pretlmočenia do simulakier používaných v internetovom svete umenia.
Výstava Nik Timkovej -20% je malou ukážkou fungovania sústavy súčasného mixu vizuality blogovej identity, módy a jej pretlmočenia do simulakier používaných v internetovom svete umenia.
Znaky a formy explicitne prebraté
z webu autorka premieňa na koláže. Spôsob prezentovania v galérii 207
je preto zaujímavý, dostáva totiž iný rozmer, ak si všimneme intervencie
ako objekty a podivuhodný „look“ ponúknutej estetiky. Pri kolážach
vychádza na povrch autorkina intenzívna obsesia, s ktorou zbiera webový
materiál a ďalej ho prehodnocuje.
Zaujímavé je, že aj napriek zjavnej strate
obsahu vo foto-kolážach a upnutiu sa na formu, práca nadobúda iný rozmer,
keď podľa autorkiných slov často býva ovplyvnená ďalšími výtvarníkmi,
s ktorými spolupracuje. Štýlovo sa
rada zaraduje medzi new gothic art, čo poukazuje na potlačenie
individuality na úkor štýlu. Čo je možno na škodu, pretože pluralita umenia sa
dá uchopiť rôzne. Možno aj explicitnejšie.
Takýto gesamtkunstwerk, presnejšie difúzia
myslí v jej práci však prináša
jeden zo zaujímavých deleuzovsko-guattariovských
princípov do výtvarného umenia, ktorý rozsiahlo popisujú v knihe Tisíc
plošín. ( Autori sa v knihe zmieňujú o miešaní myslí a sami píšu
jeden cez druhého. Objasňujú niehierarchicke vstupné a výstupné systémy-rhizomy
metódou schizofrenie.)
Tak ako pri Nahom obede od Burroughsa s dejovo
zložitým prelínaným, nechutným, nezrozumiteľným a zároveň jasným obsahom,
sa aj Nik sa snaží používať metaforický presah-rozsah v podobe „objektíkov“ – vyššie
spomenutých dekorov, doplnkov, pridaných k fotkám.
Vyčnievajúca „inštalácia“ z kokosov
a sprchového gélu, ktorý z nich vyteká, fungovala určitým spôsobom
najlepšie. Metafora gýčovej kúpeľňovej estetiky totiž bola zosilnená zápachom
sprchového gélu, koláže len dopĺňali
takýto prejav.
Sprchový gél, ktorý vyznieval ako „Wolverinovo
adamantium (látka, z ktorej je kostra komixového hrdinu)“ (čo bol zrejme
aj zámer) a hračky pripnute na foto-kolážach, vytvárajú to
individuálnejšie v tvorbe Nik.
Problém koláží a ich prezentovania je, že
sú ich plné blogy, preto na nich
nahliadam ako na príliš „preinterpretované“ a bez obsahu, ako tapety
k malý objektom ktoré som už toľko krát videl. Rozmer „vône“ ktorý
výtvarníčka dosiahla použitím komerčného sprchového gélu bol sám
o sebe zaujímavý. Je to faktor, s ktorým sa na výstavách stretávame
striedmejšie.
Keď teda čítame výstavu Nik Timkovej
v rozmere mixu, simulákra sveta internetu, blogov, módy a trendov,
tak nám „posolstvo“ vyznie predvídateľne. Pri tom ako sa snažíme rozpoznať
obsah sa môžeme zamyslieť nad tým, do akej miery sú všetky ponúkané informácie
známe a nepotrebné.
text: Martin Lukáč
Žádné komentáře:
Okomentovat