Jiří Týn vystavil v Galerii 207 své fotografie. Je známý nejen jako fotograf ale i jako člen umělecké skupiny Ládví, která se od roku 2005 zabývá intervencemi do veřejného prostoru a to zejména v místě jejich bydliště – tedy na sídlišti Ládví.
Do obecného povědomí se však dostalo Thýnovo zabalení soch na Senovážném náměstí do igelitu. Na fakt, že jsou sochy zahalené, upozornila média až po mnoha dnech. Tato zpráva rozpoutala diskuzi o estetické kvalitě soch umisťovaných ve městě.
Zájem o prostor se v jeho tvorbě objevuje i nyní. Není to však jen prostor sociální, sdílený lidmi, ale i prostor očištěný. Odhaluje ho například pomocí světla.
Světlo, barva a zrcadlení jsou klíčovými vypravěči jeho fotografií. Průniky a lomy v prostoru, světlo prostupující barevnými kužely na kreslířském prkně – právě těmito prostředky autor poukazuje na hodnotu viděného.
Nezvyklé detaily jsou někdy vytvořené jeho rukou a umístěné třeba do jeho bytu nebo do výstavní síně. Týn tak poukazuje na výjimečnost přehlédnutelného. Pozměněné vidění prostoru je motiv, který jej spojuje třeba i s Dominikem Langem. Dovedl je k tomu snad příklad Jiřího Kovandy, u něhož Thýn studoval v roce 2003 na stáži na AVU?
Každopádně prostor, ať soukromý, nebo sdílený, poskytuje veliké možnosti celé plejádě mladých umělců a umělkyň (kromě D. Langa, třeba E. Koťátková, K. Šedá aj.). Thýn se však zde rozhodl vystavit snímky reflektující jeho estetickou hodnotu.
Bohužel jsme již delší dobu – a ani od Jiřího Týna – neměli možnost vidět v galerii 207 projekt komunikující s tímto malým nenápadným prostorem.
Filip Jakš
fotografie formát A4
Žádné komentáře:
Okomentovat